Hyppää sisältöön

Digitalisaation edistymistä seurattava asiakkaan näkökulmasta

valtioneuvoston viestintäosasto
Julkaisuajankohta 10.1.2017 10.46
Tiedote 8/2017

Julkishallinnon digitalisaatio – tuottavuus ja hyötyjen mittaaminen -selvitys esittää suosituksia julkishallinnon toimenpiteiksi digitalisaation edistämiseksi ja toimien vaikuttavuuden kasvattamiseksi sekä mittareita hyötyjen mittaamiseen. Suosituksissa painottuvat asenteiden muuttaminen, yhteistyö ja läpinäkyvyys, sekä digitalisaatiota tukevat toimintatavat.

10. tammikuuta julkaistussa selvityksessä mainitut mittarit kohdistuvat sekä julkishallinnon että asiakkaiden saamiin hyötyihin. Myös tiedon hyödyntämisen mittaaminen on tarpeen, koska suurimpia digitalisaation mahdollisuuksia on monipuolinen tiedon hyödyntäminen sekä julkishallinnon toimijoiden kesken että julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Selvityksen mukaan julkishallinnon digitalisaation merkittävänä haasteena on asiakaskeskeisyyden puute. Sähköisiä palveluja kehitetään nykyisin yksittäisen viraston näkökulmasta sen sijaan, että huomioitaisiin asiakkaan hallinnonalojen ja virastojen ylittämät tarpeet. Digitalisaation edistymistä esitetäänkin seurattavaksi asiakkaan palvelupolkujen näkökulmasta. Selvityksessä myös arvioidaan digitalisaation mahdollisuuksia kansantalouden näkökulmasta laskennallisen tasapainomallin avulla. Arviointi on tehty neljän politiikkaskenaarion kautta.

Selvityksessä esitettävät suositukset ja mittarit pohjautuvat projektissa laadittuun kartoitukseen, jossa selvitettiin julkishallinnon digitalisaation tuottavuuteen ja sen mittaamiseen liittyviä käytäntöjä ja kokemuksia olemassa olevista julkaisuista, kolmesta valitusta vertailumaasta sekä haastattelemalla valittujen digitalisaatiohankkeiden edustajia. Vertailumaiksi valittiin Suomen kanssa samankaltaiset, digitalisaatiossa pitkällä olevat Tanska, Ruotsi ja Alankomaat. Selvityksen kohteena on ollut erityisesti digitalisaatioon liittyvien hankkeiden ohjaukseen ja hallintaan sekä vaikutusten arviointiin liittyvä aineisto.

Selvityksen mukaan sähköisen hallinnon ja digitalisaation tuottavuuden mittaaminen ja arviointi eivät ole vielä riittävän pitkälle kehittyneitä. Julkaistut mittarit seuraavat digitalisaatiota pääasiassa palvelujen digitointi- ja käyttöasteen näkökulmasta. Hyötyjen mittaaminen laajemmin on puutteellista. Suurimpia hyötyjä on tuotu esiin suuren volyymin palvelujen digitalisoinnissa, etenkin jos, palvelu ei ole aika- ja paikkasidonnainen ja on saatavilla valmista teknologiaa, jolla palvelun digitalisointi voidaan toteuttaa.  Selvityksessä esitetään digipotentiaalin arviointimallin konsepti, jonka avulla julkisen sektorin toimijat voivat arvioida, minkä palvelun digitalisoinnilla olisi saavutettavissa merkittävimpiä hyötyjä.

Julkisen hallinnon digitalisaatioon on jo vuosikymmenien ajan kohdistunut paljon odotuksia. Sen toivotaan parantavan tuottavuutta ja palveluja, vähentävän hallinnollista taakkaa ja hillitsevän julkisten menojen kasvua.  Digitalisaatiota ja sen tavoitteita ei ole kuitenkaan määritelty täsmällisesti eikä arvioitu tai mitattu sen yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Nyt julkaistu TuoDigi-hankkeen Julkishallinnon digitalisaatio – tuottavuus ja hyötyjen mittaaminen -selvitys toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2016 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Hankkeen toteutti Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja sen tarkoituksena oli selvittää julkisen hallinnon digitalisaation vaikutukset tuottavuuteen. Pääkysymyksenä oli, voidaanko digitalisaation hyötyjä mitata ja arvioida.

Julkishallinnon digitalisaatio – tuottavuus ja hyötyjen mittaaminen -raportti

Lisätietoja valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnasta tietokayttoon.fi

Lisätiedot: Principal Scientist Päivi Parviainen, VTT Oy, p. 040 746 7198, paivi.parviainen(at)vtt.fi