Suomen mediamarkkinoiden tila ja kilpailukyky -selvitys julkaistu
Mediamarkkinoiden tilaa koskevassa selvityksessä tarkastellaan suomalaisen media-alan tilannetta muun muassa talouden, työllisyyden ja lainsäädännön näkökulmasta. Lisäksi suomalaisen media-alan kilpailukykyä ja suomalaista lainsäädäntöä on arvioitu suhteessa verrokkimaihin (Iso-Britannia, Ruotsi, Norja, Itävalta). Selvityksen on toteuttanut VALOR Partners Oy.
Suomen media-ala on tällä hetkellä huomattavien muutospaineiden edessä. Mediankäyttäjien kulutustottumukset ovat digitalisaation myötä olennaisesti muuttuneet. Aiemmin pääosin kotimaisesta mediatarjonnasta on tullut kansainvälisten suuryritysten pelikenttä.
Selvityksen painopisteenä on ollut kuvata mediayritysten ja -palveluiden kehitystä ja markkinoita niin Suomessa kuin eurooppalaisissa verrokkimaissa. Selvityksessä on myös tehty toimenpide-ehdotuksia Suomen media-alan elinvoimaisuuden edistämiseksi.
Suomen mediamarkkinoiden tilaa koskeva selvitys on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2015 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.