Hyppää sisältöön

Suomen mediamarkkinoiden tila ja kilpailukyky -selvitys julkaistu

Julkaisuajankohta 24.11.2016 12.56
Uutinen

Mediamarkkinoiden tilaa koskevassa selvityksessä tarkastellaan suomalaisen media-alan tilannetta muun muassa talouden, työllisyyden ja lainsäädännön näkökulmasta. Lisäksi suomalaisen media-alan kilpailukykyä ja suomalaista lainsäädäntöä on arvioitu suhteessa verrokkimaihin (Iso-Britannia, Ruotsi, Norja, Itävalta). Selvityksen on toteuttanut VALOR Partners Oy.

Suomen media-ala on tällä hetkellä huomattavien muutospaineiden edessä. Mediankäyttäjien kulutustottumukset ovat digitalisaation myötä olennaisesti muuttuneet. Aiemmin pääosin kotimaisesta mediatarjonnasta on tullut kansainvälisten suuryritysten pelikenttä.

Selvityksen painopisteenä on ollut kuvata mediayritysten ja -palveluiden kehitystä ja markkinoita niin Suomessa kuin eurooppalaisissa verrokkimaissa. Selvityksessä on myös tehty toimenpide-ehdotuksia Suomen media-alan elinvoimaisuuden edistämiseksi.

Suomen mediamarkkinoiden tilaa koskeva selvitys on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2015 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. 

Raportti: Mediamarkkinoiden tila ja kilpailukyky – suomalaisen median kansainvälinen vertailu, taloudellinen tila ja kilpailuedellytykset