Hyppää sisältöön

Kansalaisten julkisen hallinnon asiointi Suomessa ja viidessä vertailumaassa

Päättynyt

Toteuttajat

Oxford Research Oy

Rahoitussumma

100 000 €

Hankkeen perustiedot

Kesto: 2/2017–6/2017

Julkisen hallinnon keskeiset palvelukanavat ovat sähköinen asiointi, puhelinpalvelu ja käyntiasiointi. Käyntiasiointi on vähentynyt nopeasti ja tämä kehitys jatkuu edelleen julkisten palveluiden digitalisoinnin myötä. Digitaalisilla palveluilla voidaan turvata palvelujen saatavuus maan eri osissa ja erilaisten asiakasryhmien kesken. Palvelujen digitalisoinnissa on kuitenkin otettava huomioon myös kansalaiset, jotka eivät ole tottuneet tai jotka eivät kykene käyttämään digitaalisia palveluita.

Hankkeessa koottiin selvitys- ja vertailutietoa neljästä maasta, joiden hallintojärjestelmä ja -rakenne ovat lähellä Suomen mallia. Vertailumaiksi valittiin Ruotsi, Norja ja Tanska sekä Viro ja Alankomaat. Näissä maissa yhteiskunnan palvelut on järjestetty samankaltaisella tavalla kuin Suomessa ja monessa niistä on alettu hyödyntää voimakkaasti digitaalisia palveluja.

Tutustu hankkeen loppuraporttiin sekä Policy Brief-artikkeliin.

Ota yhteyttä:

Arttu Vainio, Oxford Research Oy, p. 040 734 2555, etunimi.sukunimi(at)oxfordresearch.fi

Kansalaisten asiointi julkisessa hallinnossa Reformit

Yhteyshenkilö ministeriössä