Hyppää sisältöön

Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: Osaaminen, motivaatio ja hyvinvointi

Päättynyt

Toteuttajat

Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, THL

Rahoitussumma

214 822 €

Hankkeen perustiedot

Kesto: 12/2014 –6/2016

Koulutus, työllisyys, toimeentulo ja hyvinvointi ovat eriytyneet Helsingin seudulla ja kehityksen ennustetaan kiihtyvän.

Hanke tutki eriytymistä monitieteellisellä pitkittäistutkimuksella seuraten nuorten koulutuspolkuja yläasteelta eteenpäin. Saatu tieto auttaa ehkäisemään kehitystä ja vahvistamaan tasa-arvoa.

Hanke seurasi nuorten koulutuspolkuja yläasteelta eteenpäin. Tavoitteena oli selvittää, mitkä yksilö-, koulu- ja kuntatason tekijät ennustavat oppimisen, oppimisasenteiden, terveyden, hyvinvoinnin ja terveystottumusten kehitystä yläkoulussa sekä niiden yhteyttä toisiinsa, toisen asteen koulutusvalintaan ja opinnoissa etenemiseen.

Samalla etsittiin keinoja tunnistaa ne oppilaat, joiden koulupolku uhkaa katketa peruskouluun tai toisella asteella.

Tutustu hankkeen loppuraporttiin.

Ota yhteyttä:

Apulaisprofessori Risto Hotulainen ([email protected]), Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus
Projektipäällikkö Mari-Pauliina Vainikainen ([email protected]).

Koulutuksellisen tasa-arvon vaikutukset