Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus – Osaamisperusteisuuden tila

Arvioinnin painopisteinä olivat ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus, joiden toteutumista tarkasteltiin koulutuksen järjestäjien johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien näkökulmasta. Arviointi kohdistui tutkintotavoitteiseen ammatilliseen koulutukseen (perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot) ja sen tavoitteena oli varmistaa osaltaan ammatillisen koulutuksen reformin painopisteitä koskevien valintojen osuvuus.

Osaamisperusteisuus ja työelämälähtöisyys ovat olleet ammatillisen koulutuksen lähtökohtina jo noin kahdenkymmenen vuoden ajan. Ammatillisen peruskoulutuksen viimeisimmässä tutkinnon uudistuksessa (voimaan 1.8.2015) osaamisperusteisuus nostettiin koko tutkintouudistuksessa keskeiseksi asiaksi.