-
Puheesta tekoihin – demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen uusi suunta
Suomalaisen koulutuksen normatiivinen perusta on demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen osalta vahva. Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus jää kuitenkin tällä hetkellä yksittäisten opettajien harteille, eivätkä demokratia- ja ihmisoikeuskysymykset ole näkyvässä asemassa oppilaitosten toimintakulttuurissa. Tarvitaan yhteistä suuntaa ja koordinaatiota. Keskeistä on myös vahvistaa oppilaiden ja opiskelijoiden toimijuutta omassa oppilaitos- ja lähiyhteisössään.
-
Tutkimus: Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus kaipaa jäntevyyttä
Kysymykset ihmisoikeuksien ja demokratian toteutumisesta ovat ajankohtaisempia kuin koskaan. On myös selvää, etteivät demokratia ja ihmisoikeudet pysy yllä tai toteudu, ellei niitä kannatella, edistetä tai niistä keskustella. Näin todetaan 17. huhtikuuta julkaistussa tutkimuksessa, jossa selvitettiin demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen toteutumista käytännössä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja opettajankoulutuksessa.
-
Raportti: Sosiaaliset perus- ja ihmisoikeudet eivät aseta periaatteellisia esteitä sosiaaliturvauudistukselle
Perustuslain takaama oikeus sosiaaliturvaan, perustuslain muut perusoikeussäännökset ja Suomea sitovat ihmisoikeussopimukset asettavat vain reunaehdot sosiaaliturvajärjestelmän uudistamiselle. Sosiaaliset perus- ja ihmisoikeudet eivät edellytä juuri nykyisenkaltaista sosiaaliturvajärjestelmää – olennaista on, että lainsäädäntö sisältää takeet perus- ja ihmisoikeuksien mahdollisimman täysimääräiselle toteutumiselle. Näin todetaan 28. helmikuuta julkaistussa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tutkimusraportissa.