Hyppää sisältöön

Hyvät päätökset perustuvat tutkittuun tietoon

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta tuottaa tietoa päätöksenteon, tiedolla johtamisen ja toiminnan tueksi

Ajankohtaista

Sivut, joissa tagi viestintä .
  • puhelin kädessä
    1.9.2023|9:14

    Raportti: Sosiaalista mediaa tulee hyödyntää suunnitelmallisesti viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä

    Sosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää, että viranomaisten viestintäohjeissa on määriteltynä kanavakohtaisesti viestinnän tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit ja viestintävastuut. Somen hyödyntämiseen ja viranomaisten koulutukseen on myös resursoitava riittävästi. Myös tuen järjestäminen tulisi huomioida tilanteissa, joissa viranomaiset joutuvat maalittamisen tai muun häiritsevän toiminnan kohteeksi.

  • 25.8.2023|9:29

    Nopeammin, ymmärrettävämmin, luotettavammin:
    Sosiaalinen media viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä:

    Sosiaalisen median dynaamisuus ja nopeatempoisuus, viestijöiden kilpailu huomiosta ja vaikutusvallasta sekä teknologisen kehityksen mediaympäristöä muokkaava rooli vaikuttavat somen hyödyntämiseen kriisi- ja onnettomuusviestinnässä. Vaikka teknologiset ratkaisut saattavatkin yhtäältä ohjata väärän ja haitallisen informaation äärelle sekä ruokkia epäluottamusta viranomaisviestintää kohtaan, voidaan sosiaalista mediaa toisaalta myös hyödyntää viranomaisviestinnän saavutettavuuden ja vaikuttavuuden tehostamisessa.

  • 18.1.2023|10:45

    Miten lihavuudesta voisi puhua rakentavasti?

    Suuri osa suomalaisista aikuisista on vähintään lievästi ylipainoisia ja noin neljännes selvästi lihavia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että lihaville ihmisille täytyisi hokea näitä tilastoja aina kun tilanne sallii tai ottaa paino esille lääkärin vastaanotolla, oli käynnin syy mikä tahansa. Milloin painosta on tärkeää puhua ja miten se tehdään järkevästi? Toimittaja Matti Keräsen haastateltavana on Sydänliiton kehittämispäällikkö Terhi Koivumäki.

Blogi: Tieto käyttöön!

Sivut, joissa tagi viestintä .
  • Somevaikuttajista kumppani viranomaisten kriisiviestintään?

    Aino Harinen Aino Rantamäki Pirjo Jukarainen Tuire Salmi-Hiltunen
    | 17.8.2023 | 9.25

    Sosiaalinen media on viranomaisille jo muutakin kuin operatiivisen toiminnan ympäristö. Some on myös väline, jonka avulla viranomaiset voivat edistää myönteistä mielikuvaa ja luottamusta. Voisivatko somevaikuttajat tukea viranomaisia normaalitilanteiden viestinnän lisäksi myös kriisitilanteissa?

  • Tekoäly viranomaisten kriisijohtamisessa ja -viestinnässä – uhka vai mahdollisuus?

    Aino Harinen Aino Rantamäki Harri Jalonen Tomi Niemi
    | 21.4.2023 | 9.30

    Tekoäly tuntuu olevan nyt kaikkien huulilla, vaikka sellaisenaan se ei uusi asia olekaan. Kehitys on kuitenkin juuri nyt erityisen nopeaa, eikä sitä enää pysäyttäne mikään. Keskusteleva tekoäly oppii ja opettaa, ja sen käytössä on nähty valtavasti hyödyntämispotentiaalia yhteiskunnan eri osa-alueilla. Mitä apua tekoälystä voisi olla viranomaisille kriisitilanteiden johtamisessa ja viestinnässä?

  • Malinformaatioon vastataan tehokkaimmin sen omassa elinympäristössä

    Aino Harinen Aino Rantamäki Alisa Puustinen
    | 31.3.2023 | 10.58

    Muuttunut mediaympäristö on nopeuttanut tiedon välittymistä eri kanavissa jopa maailmanlaajuisesti. Samalla eri toimijoiden moniääniset viestit kilpailevat vastaanottajien huomiosta. Muuttuva toimintaympäristö edellyttää viranomaisilta viestintään ja ennakointiin liittyvää osaamista, verkostojen ennakoivaa rakentamista sekä sosiaalisen median ottamista osaksi viestinnän käytäntöjä.

Tutustu myös

Sivut, joissa tagi viestintä .

Tieto käyttöön X-palvelussa