Aktuellt
-
1.9.2023|9:14
Rapport: Sociala medier bör utnyttjas systematiskt i myndigheternas kris- och olyckskommunikation
För att sociala medier ska kunna utnyttjas fullt ut krävs att kommunikationsmålen, målgrupperna, kärninnehållet och kommunikationsansvaret definieras kanalvis i myndigheternas kommunikationsriktlinjer. Det krävs också tillräckliga resurser för att utnyttja sociala medier och utbilda myndigheterna. Dessutom är det viktigt att tillhandahålla stöd i situationer där myndigheterna blir svartmålade eller utsatta för andra former av trakasserier.
-
9.1.2023|10:06
Översikt: Sociala medier stöder kris- och olycksledningen
Överraskande kriser och störningar syns i sociala medier nästan i realtid. Mediemiljön med högt tempo skapar osäkerhet och informationsvakuum som kan fyllas med hjälp av aktiv och proaktiv myndighetskommunikation. Detta konstateras i en Policy Brief-översikt som publicerades inom ramen för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet den 9 januari.
-
20.6.2022|10:30
Undersökning: Hatretorik har blivit en så oskiljaktig del av nätet att den är svår att utrota helt
Hatretorik förekommer numera i huvudsak på nätet. Det faktum att hatretorik och näthat hela tiden blir vanligare hänger samman med såväl digitaliseringen som polariseringen av samhällsdebatten. Forskningsprojektet Verkkoviha har haft som mål att ta fram information om aktörer som producerar och sprider hatretorik och om deras nätverk och praxis samt att öka förståelsen för aktörernas motiv.