Undersökning: Stora skillnader mellan branschernas kunskaper om kraven i tillgänglighetsdirektivet
Undersökningsrapporten som statsrådet publicerat granskar de hittillsvarande konsekvenserna av produkternas och tjänsternas tillgänglighetskrav för inhemska företag och tillsynsmyndigheter och konsumenter. I rapporten ges även rekommendationer för att förstärka kunskaperna om tillgänglighet. Undersökningen genomfördes av Avaava Oy med Avaava Digital Oy, Owal Group Oy och Pulse Drive Oy som underleverantörer.
Enligt tillgänglighetsdirektivet ska myndigheterna och den privata sektorn göra vissa produkter och tjänster tillgängliga från och med 28.6.2025. Med tillgänglighet avses att olika hinder för användningen av produkter och tjänster undanröjs och deras förekomst förebyggs. Så kan personer med rörelse- och funktionsnedsättning observera, använda och förstå produkter och tjänster på ett jämlikt sätt med andra.
Kraven i tillgänglighetsdirektivet är fortfarande oklara för de flesta företagen
Målet med undersökningen var att få en mer djupgående förståelse av konsekvenser av kraven i tillgänglighetsdirektivet för de aktörer som omfattas av direktivet. En betydande andel av de aktörer som omfattas av direktivet bedriver näthandel. Övriga centrala aktörer är till exempel tillhandahållare av kommunikations-, medie- och trafiktjänster samt tjänsteleverantörer av e-böcker.
Enligt rapporten är kraven i tillgänglighetsdirektivet och om egna produkter och tjänster överensstämmer med kraven fortfarande oklara för de flesta företag, och bedömningen av nuläget i förhållande till kraven är utmanande. Det finns stora skillnader mellan branschernas kunskaper om de standarder som ligger bakom kraven. De branscher som redan omfattas av tillgänglighetsdirektivet eller annan reglering som främjar tillgänglighet känner bäst till kraven i direktivet.
Näthandeln bildar klart den mest betydande delen av kostnaderna för de nya kraven eftersom det finns rikligt med aktörer jämfört med de övriga tillämpningsområdena. Om alla kalkylmässiga kostnader realiseras till fullt belopp, uppgår näthandelsaktörernas totala kostnader för systemändringar högst till cirka 79 miljoner euro.
Enligt undersökningen anser företagen dock att genomförandet av tillgänglighetsdirektivet är ett betydande steg mot ett tillgängligare samhälle. Förbättrandet av tjänsternas och produkternas tillgänglighet ökar möjligheter att erbjuda tjänster åt helt nya kundgrupper, såsom personer med funktionsnedsättning och äldre.
Centralisering av tillsyn hos en myndighet anses som god lösning
Enligt rapporten anses det vid organiseringen av tillsynen vara viktigt att en myndighet svarar för tillsynen och centraliseringen av tillsynen över produkter och tjänster hos en tillsynsmyndighet vid ingången av 2025 anses som välkommen lösning.
För aktörer inom ekonomin erbjuder centraliseringen av tillsynen en möjlighet att få handledning och rådgivning hos en myndighet. På motsvarande sätt bildar sammanslagningen av myndighetsuppgifterna en tydlig enskild kontaktpunkt för konsumenter. Ur myndigheternas synvinkel möjliggör centraliseringen av tillsynen enhetlig rådgivning i situationer där produkternas och tjänsternas krav är enhetliga.
Utgående från rapporten vill konsumenterna ha information om sina rättigheter samt tillvägagångssätt och kontaktkanaler i situationer där tillgänglighetskraven inte uppfylls. Både företag och organisationer för personer med funktionsnedsättning och branschorganisationer önskar av myndigheterna exakt, aktiv och synlig kommunikation och handledning i fråga om kraven i direktivet, tolkningen av och tillsynen över direktivet.
Utgående från undersökningsrönen föreslås i rapporten rekommendationer som indelas i följande tre grupper:
- att förtydliga kraven och minska tvetydigheter
- kommunikation och att öka medvetenheten
- att förstärka kunskaperna om tillgänglighet.
Undersökningsrapporten kommer att utnyttjas även för att förbättra dialogen mellan olika aktörer.
Mer information: Terhi Tamminen, affärsverksamhets- och utvecklingsdirektör, Avaava Oy, tfn 045 135 8932, [email protected] och Mikael Åkermarck, ordförande för projektets styrgrupp, konsultativ tjänsteman, trafik- och kommunikationsministeriet, tfn 0295 342396, [email protected].
Publikationen har tagits fram som en del av verkställandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2023. Informationsleverantörerna ansvarar för innehållet i de rapporter som publiceras i publikationsserien för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet, och innehållet representerar inte nödvändigtvis statsrådets uppfattning.