Hoppa till innehåll

Utredning: Mer omfattande reparationstjänster förutsätter att utbildningen av reparationsexperter utvecklas och att reparationssedlar införs

Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhetmiljöministerietstatsrådets kansli
Utgivningsdatum 30.5.2024 9.10
Pressmeddelande 268/2024

Reparation är ett viktigt sätt att förlänga varors livslängd och på så sätt minska konsumtionens miljökonsekvenser. Sektorn för reparation av varor är dock fortfarande liten. Av en färsk utredning framgår att konsumenterna behöver förutom tillgängliga reparationstjänster till ett lämpligt pris också information om tjänsterna. De företag som tillhandahåller reparationstjänster behöver å sin sida hitta kompetent arbetskraft och göra sin verksamhet mer lönsam.

Sektorn för reparationstjänster är för närvarande liten: år 2022 var omsättningen 386 miljoner euro med 2 529 årsverken. Omsättningen och antalet årsverken är störst inom reparation av teknisk utrustning, och den sektorn har vuxit betydligt under de senaste åren. Antalet årsverken som användes för reparation av skodon och lädervaror och för reparation av möbler har däremot minskat.

Reparationstjänster tillhandahålls främst av mikroföretag som har brist på kompetent arbetskraft och begränsade resurser att utvidga sin verksamhet. Företagarnas begränsade möjligheter att utvidga sin affärsverksamhet även om efterfrågan ökar identifierades i rapporten som ett betydande hinder för ett större utbud av reparationstjänster.

Största delen av konsumenterna har använt reparationstjänster och vill göra det även i fortsättningen. Också en del av dem som inte har använt reparationstjänster är villiga att göra det, om hindren relaterade till pris, utbud och information kan undanröjas.

Det är till fördel för miljön, sysselsättningen och ekonomin om man oftare låter reparera varor, även om nyttorna är små i förhållande till de övergripande konsekvenserna av hushållens konsumtion. De varor som repareras är importerade, medan reparationen sker i Finland.

Projektgruppen rekommenderar följande kombination av styrmedel för att förbättra situationen inom reparationssektorn:

  1. Utveckling av utbildningssystemet för att säkerställa tillgången till reparationsexperter.
  2. Stöd till inrättandet av ett nätverk för reparationsföretag. Avsikten är att företag som inte är bundna till något visst varumärke och vars huvudsakliga uppgiftsområde är reparation ska få delta.
  3. Införande av reparationssedlar för företag som uppfyller nätverkets kriterier.
  4. Information om reparationstjänster.
  5. FoUI-stöd till utvecklingen av koncept för reparationstjänster.

Dessutom rekommenderar projektgruppen att man tar fram försäkringsprodukter som sporrar till reparation, till exempel halvering av självrisken då en reparationstjänst används för att reparera en vara. Den offentliga sektorn kan sporra försäkringsbolagen genom att föra dialog med dem och genom att erbjuda FoUI-stöd för utveckling av nya produkter.

Ytterligare information: Kati Berninger, forskningsdirektör, Tyrsky-Konsultointi Oy, tfn 040 879 8713, [email protected], Angelina Korsunova-Tsaruk, docent, Helsingfors universitet, tfn 050 308 6478, [email protected] och Hannu Savolainen, specialforskare, Finlands miljöcentral, tfn 0295 251 839, [email protected]

Publikationen har tagits fram som en del av verkställandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2023. De som producerar informationen ansvarar för innehållet i rapporterna i publikationsserien för utrednings- och forskningsverksamheten. Innehållet återspeglar inte nödvändigtvis statsrådets ståndpunkt. Mer information: https://tietokayttoon.fi/sv.