Rapport: Rekommendationer för utvärdering de konsekvenser som trafikprojekt medför för markanvändning
Det finns ett behov av efterhandsutvärderingar om de konsekvenser som trafikprojekt medför för markanvändning, och utvärderingarna bör planeras med beaktande av utvärderingsobjektens olikartade karaktär. Av resultaten av utvärderingarna och det informationsmaterial som använts bör man sammanställa ett riksomfattande material, och informationsmaterial om samhällsstrukturen bör utvecklas för att producera regionalt och tidsmässigt jämförbara geodata. Detta föreslås i en rapport som publicerades den 30 oktober.
Trafikprojekt påverkar ofta markanvändningen och fastighetsmarknaden, men konsekvensernas betydelse varierar kraftigt mellan olika projekt. Tidigare forskning kring temat har bidragit till en förståelse om att empirisk forskning krävs för att förbättra informationsunderlaget som gäller de konsekvenser som trafikprojekt medför för markanvändning. Syftet med projektet LIIMAVA var att förbättra beredskapen och materialen för efterhandsutvärderingen av trafikprojekts konsekvenser för markanvändning.
Markanvändningsfördelar centrala motiveringar i statens och kommunernas beslutsfattande och förhandlingar
Uppskattningar om vilka konsekvenser statens trafikprojekt medför för markanvändning ingår i förhandlingar om finansieringsandelar för kommuner eller andra instanser som har nytta av projekten. Markanvändningsfördelarna i städernas egna trafikprojekt utgörs av markanvändningsinkomster som realiseras i stadens ekonomi. Vid förhandlingar om avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT) är bedömningar av trafikprojektens konsekvenser för markanvändningen viktiga för både statens och stadsregionernas mål.
Som ett resultat av projektet LIIMAVA rekommenderas att efterhandsutvärderingar av trafikprojekt planeras från fall till fall genom att använda den föreslagna typologin för utvärderingssituationer. Efterhandsutvärderingarna kommer att genomföras systematiskt, och ett riksomfattande material kommer att sammanställas av resultaten av utvärderingarna och de datamaterial som används vid dem. Datamaterialen utvecklas så att det också bildas regionalt och tidsmässigt jämförbara geodata till stöd för förhandsbedömningar.
Det rekommenderas dessutom att satsningar görs i att ta fram modeller som kan identifiera växelverkan mellan trafik och markanvändning med stöd av ett långsiktigt utvecklingsarbete kring trafikmodeller. I efterhandsutvärderingarna av trafikprojekt identifieras och beaktas statens och stadens olika perspektiv och behov av utvärderingsinformation. Vid projektutvärderingar av statliga trafikinvesteringar utvecklas en kvalitativ bedömning av konsekvenser för markanvändning genom att tillämpa den typologi som föreslås och de fallstudier som gjorts i detta projekt. Vid planeringen av stadsutvecklingsprojekt utvecklas och förstärks bedömningen av markanvändningen och trafiken som helhet.
Projektet för efterhandsutvärdering av trafikprojekts konsekvenser för markanvändning har genomförts som en del av verkställandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2022. Undersökningen genomfördes av Ramboll Finland Ab, Finlands miljöcentral, Wuutis Oy och Ramboll CM Oy.
Mer information: Paavo Moilanen, ledande sakkunnig, Ramboll Finland Ab, tfn 040 527 3277, paavo.moilanen(at)ramboll.fi. Tuire Valkonen, specialsakkunnig, kommunikationsministeriet, tfn 050 470 2224, tuire.valkonen(at)gov.fi och Mikko Jääskeläinen, specialsakkunnig, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 257, mikko.jaaskelainen(at)gov.fi
Inom statsrådets gemensamma utrednings- och forskningsverksamhet (VN TEAS) tar man fram information till stöd för beslutsfattandet, den kunskapsbaserade ledningen och verksamheten. Utrednings- och forskningsverksamheten styrs av en utrednings- och forskningsplan som statsrådet årligen fastställer. De som producerar informationen ansvarar för innehållet i rapporterna i publikationsserien för utrednings- och forskningsverksamheten. Innehållet återspeglar inte nödvändigtvis statsrådets ståndpunkt. Mer information: https://tietokayttoon.fi/sv.
Policy Brief: Liikennehankkeiden vaikutukset maankäyttöön