Hoppa till innehåll

Utredning: viktigt att samarbeta vid organiserandet av helheten av kommunernas myndighets- och tillsynsfunktioner

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 1.2.2017 10.02 | Publicerad på svenska 1.2.2017 kl. 14.20
Pressmeddelande 43/2017

Syftet med projektet är att presentera olika lösningsmodeller för att organisera miljöskyddet, byggnadstillsynen och miljöhälsovården mera effektivt än tidigare. Utredningen visar att samarbetsrelationerna mellan byggnadstillsynen, miljöskyddet och hälsoskyddet är viktiga. Samarbetet är till nytta för branscherna då de utför sina egna uppgifter och för utvecklingen i kommunen som helhet. Enligt utredningen (VIRVA) kan kommunernas regionala samarbete trygga tillräckligt stora enheter och minska sårbarheten samt förbättra tjänsternas kvalitet och produktivitet. Samtidigt bör det i de stora städerna och i vissa fall också i landskapen finnas möjlighet att tillhandahålla tjänster.

Byggnadstillsyn, miljöskydd och miljöhälsovård på lokal nivå

Utredningen fokuserade på hur branscherna kan organisera verksamheten med utgångspunkt i samarbetsbehoven och vilka fördelar detta kan ge. I samband med utredningen kom Tammerfors universitet ut med två vetenskapliga artiklar. Det centrala innehållet i dessa artiklar finns med i rapporten. 

Särskilt vid anordnandet av myndighetsfunktionerna inom byggnadstillsynen och miljöskyddet är det den modell som utvecklats på basis av de nuvarande strukturerna som fungerar bäst ihop med kommunens utvecklingsuppgifter. På grund av vissa särdrag i de uppgifter som gäller veterinärvården och livsmedelstillsynen inom miljöhälsovården kan det vara motiverat att funktionerna anordnas av landskapen eller till och med av staten. 

Med grund i utredningens material och teoretiskt sett är byggnadstillsynens och miljöskyddets optimala plats på lokalnivå. Inom miljöhälsovården gäller detta särskilt för hälsoskyddet. Den nuvarande kommunuppsättningen möjliggör dock inte tillräckligt bra myndighetstjänster i de minsta kommunerna - enheterna blir för små. I dessa kommuner måste man således hitta sådana samarbetsformer som tryggar tillräckliga tjänster inom byggnadstillsynen och miljöskyddet.

Regionalt samarbete är viktigt

Enligt utredningens resultat är den huvudsakliga lösningen att tillämpa den modell som bygger på kommunernas regionala samarbete. Enligt den modellen ska det i hela landet finnas myndighetsenheter som är tillräckligt stora och som samverkar med de viktigaste samarbetsinstanserna.  

De stora städerna och landskapen ska ha möjlighet att anordna tjänsterna

I rapporten föreslås det att man ska kunna avvika från den sedvanliga regionala lösningen på grund av funktionella orsaker. Man har sett att samarbetet kommuner emellan fungerar bäst mellan sådana kommuner som har en liknande näringslivsstruktur och som är ungefär lika stora.  Städerna har redan för närvarande tillräckliga resurser, och därför kan städerna också i fortsättningen bära självständigt ansvar för dessa uppgifter. 

I stället för den regionala lösningen är det också möjligt att tillämpa en landskapslösning, om ett landskap redan varit med i samarbetet och om landskapet är ungefär lika stort som ett funktionellt område. I utredningen har man beaktat att områdena utvecklas på olika sätt och att digitaliseringen framskrider. De föreslagna lösningsmodellerna kan väljas och modifieras enligt varje områdes förutsättningar.

Genomförandet ska ske stegvis

För genomförandet anser man att det behövs incitament i form av t.ex. finansiering för sådana utvecklingsprojekt som stöder syftena samt information om de mål som ska uppnås, om fördelarna för aktörerna och om de kriterier som gäller för aktörerna. Med tanke på uppnåendet av målen är det viktigt att statsmaktens riktlinjer för de olika förvaltningsområdena är enhetliga och långsiktiga vid styrningen av genomförandet. Utan lagstiftningshandledning finns det dock en risk för att samarbetet inte utvecklas överallt enligt målsättningen. Under den sista fasen i det stegvisa genomförandet föreslås det att man genom lagstiftning ska påföra minimikriterier för funktionerna. På basis av dem kan kommunerna skapa samarbetsstrukturer. 

Utredningen har utarbetats inom ramen för genomförandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2015.

Utredningen om utgångspunkterna för omorganiseringen av byggnadstillsynen, miljöskyddet och miljöhälsovården (på finska)

Mer information om statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet: tietokayttoon.fi

Ytterligare information:

Jarno Parviainen, forskare, Finnish Consulting Group Oy FCG, tfn 050 4361473, fö[email protected], Riitta Rönn, ordförande för projektets styrgrupp, lagstiftningsdirektör vid miljöministeriet, tfn 0295 250 255, fö[email protected] och Kauko Aronen, projektchef, chef för stadsforskningen, tfn 050 557 5768, fö[email protected]