Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet
Utredning: Aktiebolagslagen behöver ses över, men tiden är ännu inte mogen för en totalreform
Aktiebolagslagen (624/2006) har varit i kraft i snart 14 år. Under den tiden har samhället och bolagens verksamhetsmiljö förändrats avsevärt, bland annat till följd av digitaliseringen, förändringarna i sätten att utföra arbete samt utvecklingen av mikro- och småföretagsverksamheten. Roschier Advokatbyrå Ab har för statsrådet utarbetat en utredning om behoven att ändra den bolagsrättsliga regleringen. I utredningen kartlades också hur regleringen fungerar i förhållande till bolagens förändrade verksamhetsmiljö.
I utredningsrapporten föreslås flera reformer som stöder digitaliseringen av bolagens verksamhet och åtgärder som gör regleringen smidigare. Dessutom föreslås det att lagens småbolagsvänlighet och rättsskydd ska utvecklas. Också syftet med bolagets verksamhet behandlas. Rekommendationen är att man åtminstone tills vidare fortsätter att tillämpa modellen för upplyst värdemaximering. Utredningen kan utnyttjas i framtida utvecklingsprojekt som gäller bolagslagstiftningen.
Aktiebolag är den klart populäraste företagsformen i Finland, och verkningarna av aktiebolagslagen sträcker sig såväl till småbolag som till internationella bolagsjättar. Regleringen av aktiebolag kan ha betydelse till exempel för bolagens finansieringskostnader, tillgången på riskkapital och företagandet. Utgångspunkten för utredningen har varit att den bolagsrättsliga lagstiftningen fortlöpande ska vara konkurrenskraftig för att trygga en attraktiv investeringsmiljö.
Aktiebolagslagens aktualitet granskas i utredningen utifrån fem fokusområden: digitaliseringen av aktiebolag, preciseringen av syftet med bolagsverksamhet, särskilt med tanke på klimatkrisen, beaktandet av förändringarna i sätten att utföra arbete, det rättsskydd som aktiebolagslagen erbjuder samt allmän effektivisering av regleringen. I utredningen granskas således också de tekniska problemen med den gällande aktiebolagslagen och alternativa sätt att effektivisera de bolagsrättsliga förfarandena.
Enligt rapporten har coronapandemin synliggjort brister i lagstiftningen när det gäller utnyttjandet av informationsteknik, men också lyft fram alternativa verksamhetsmodeller. Småföretagarnas ställning kan främjas genom att göra regleringen flexiblare. Investerarnas ställning kan å sin sida förbättras genom effektivare rättsmedel. Enligt utredningen är det mot bakgrund av aktuell information motiverat att försöka lösa miljöproblem genom miljölagstiftning och internationellt samarbete, inte genom aktiebolagslagen.
Enligt rapporten är det ändamålsenligt att genomföra reformerna som väl förberedda delreformer. På grund av knappa lagberedningsresurser bör de politiska åtgärderna inriktas på ändringar med ett tillräckligt kostnads-nyttoförhållande. Inom ramen för utredningen har man tagit fram ett verktyg för analys av enskilda reformförslag som kan underlätta bedömningen av eventuella ändringsbehov.
En styrgrupp vid justitieministeriet har följt upp genomförandet av projektet. Gruppens permanenta sakkunniga företrädde intressegrupper som är centrala med tanke på tillämpningen av lagen. I projektet genomfördes vid årsskiftet 2019–2020 en enkätundersökning där intressegrupperna gav respons på hur regleringen behöver utvecklas.
Publikationen har utarbetats inom ramen för genomförandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan för 2019.
Samtidigt med utredningen publicerades också Tammerfors universitets och Lapplands universitets utredning om förtydligande av aktiebolagslagens bestämmelser om borgenärsskydd. Utredningarna har ett nära samband med varandra.
Ytterligare information:
Manne Airaksinen, Roschier, tfn 020 506 6000, [email protected]
Vesa Rasinaho, Roschier, tfn 020 506 6000, [email protected]
Markus Tervonen, justitieministeriet, tfn 0295 150 558, [email protected]
Jyrki Jauhiainen, justitieministeriet, tfn 0295 150 074, [email protected]
Pekka Pulkkinen, justitieministeriet, tfn 0295 150 224, [email protected]
Inom statsrådets gemensamma utrednings- och forskningsverksamhet (VN TEAS) tar man fram information till stöd för beslutsfattandet, den kunskapsbaserade ledningen och verksamheten. Utrednings- och forskningsverksamheten styrs av en utrednings- och forskningsplan som statsrådet årligen fastställer. De som producerar informationen ansvarar för innehållet i rapporterna i publikationsserien för utrednings- och forskningsverksamheten. Innehållet återspeglar inte nödvändigtvis statsrådets ståndpunkt.
Publikationens permanenta adress i statsrådets publikationsarkiv