Undersökning: Polisens, Brottspåföljdsmyndighetens och Utsökningsverkets servicehänvisningsuppgift anses vara viktig, men den behöver förtydligas
En färsk undersökning visar att myndigheterna polisen, Brottspåföljdsmyndigheten och Utsökningsverket upplever det meningsfullt att hänvisa klienter till tjänster som tillgodoser deras behov. Hänvisningsuppgiften underlättas av tydliga och enkla verksamhetsmodeller, god kännedom om tjänsterna samt samarbetspraxis som överenskommits med tjänsteleverantörerna.
Myndigheterna identifierade också olika kompetensbrister och behov av att förbättra arbetssätten och resurserna. Utvecklingsbehov identifierades till exempel i samarbetet mellan olika myndigheter samt mellan den hänvisande organisationen och tjänsteleverantörerna. Även klienterna identifierade liknande utmaningar med servicehänvisningen som myndigheterna. Till dessa hörde exempelvis resursbrist och regionala skillnader i tjänsterna, vilket försvårar tillgången till och kännedomen om tjänsterna. Problem identifierades också i attityderna, motivationen och den ömsesidiga kommunikationen hos de myndigheter och tjänsteleverantörer är involverade i samarbetet.
Undersökningen genomfördes av Stiftelsen för Rehabilitering i samarbete med Brottsofferjouren som en del av statsrådets forsknings- och utredningsverksamhet. Syftet med undersökningen var att skapa en lägesbild för servicehänvisningen i polisens, Brottspåföljdsmyndighetens och Utsökningsverkets organisationer, ta fram utvecklingsförslag och utreda klienternas erfarenheter av servicehänvisningen. Som material användes frågeformulär till myndigheter och klienter inom de organisationer som undersöktes, intervjuer med myndigheter, klienter och erfarenhetsexperter samt material som tagits fram i en framtidsworkshop för experter. Som stöd för undersökningen användes dessutom publicerade statistikuppgifter och dokument.
Tydligheten i verksamheten, kännedom om servicenätverket och samarbetet behöver utvecklas
Enligt undersökningsresultaten behöver polisen, Brottspåföljdsmyndigheten och Utsökningsverket förtydliga servicehänvisningen för klienterna inom organisationerna samt diversifiera och inrikta servicehänvisningen så att den passar klienterna. Organisationerna ska erbjuda myndigheterna ytterligare introduktion, utbildning och handledning inom servicehänvisningen. Myndighetssamarbetet och samarbetet med tjänsteleverantörerna behöver förtydligas och praxis utvecklas. Organisationerna ska säkerställa resurser för servicehänvisningen, så att den implementeras på ett jämlikt sätt.
Mer information: Riikka Shemeikka, docent, verkställande direktör och ansvarig forskare i projektet, Stiftelsen för Rehabilitering, tfn 044 7813102, [email protected] och Minna Piispa, konsultativ tjänsteman och ordförande för projektets styrgrupp, justitieministeriet, tfn 02951 50223, [email protected]
Publikationen har tagits fram som en del av verkställandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2023. Informationsleverantörerna ansvarar för innehållet i de rapporter som publiceras i publikationsserien för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet, och innehållet representerar inte nödvändigtvis statsrådets uppfattning. Mer information: https://tietokayttoon.fi.
Policy Brief: Poliisin, Rikosseuraamuslaitoksen ja Ulosottolaitoksen asiakkaiden ohjaaminen palveluihin