Aktuellt
-
1.9.2023|9:14
Rapport: Sociala medier bör utnyttjas systematiskt i myndigheternas kris- och olyckskommunikation
För att sociala medier ska kunna utnyttjas fullt ut krävs att kommunikationsmålen, målgrupperna, kärninnehållet och kommunikationsansvaret definieras kanalvis i myndigheternas kommunikationsriktlinjer. Det krävs också tillräckliga resurser för att utnyttja sociala medier och utbilda myndigheterna. Dessutom är det viktigt att tillhandahålla stöd i situationer där myndigheterna blir svartmålade eller utsatta för andra former av trakasserier.
-
9.1.2023|10:06
Översikt: Sociala medier stöder kris- och olycksledningen
Överraskande kriser och störningar syns i sociala medier nästan i realtid. Mediemiljön med högt tempo skapar osäkerhet och informationsvakuum som kan fyllas med hjälp av aktiv och proaktiv myndighetskommunikation. Detta konstateras i en Policy Brief-översikt som publicerades inom ramen för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet den 9 januari.