Polaarikoodi – mahdollisuus Suomen arktisen osaamisen viennille

Policy Brief 2/2016

Merenkulku ja ihmistoiminta arktisilla ja antarktisilla alueilla ovat lisääntyneet. Merenkulun ennakoidaan edelleen kasvavan polaarialueilla tulevaisuudessa, millä voi olla kauaskantoisia ja vakavia kielteisiä seurauksia näiden alueiden ympäristölle mm. laivaliikenteen päästöjen, merenkulun tarvitseman infrastruktuurin rakentamisen ja mahdollisten onnettomuuksien vuoksi. Polaarikoodin toimeenpanolla pyritään parantamaan meriturvallisuutta ja meriympäristön
suojelua arktisilla ja antarktisilla vesillä vähentämällä näillä alueilla operoivien alusten riskejä. Riskien syyt ovat moninaiset, sillä äärimmäisten ja nopeasti vaihtelevien olosuhteiden lisäksi etäisyydet ovat pitkiä, laivaväylät vaikeakulkuisia ja merikartoitus- ja jäätiedot sekä pelastusinfrastruktuuri ovat alueilla puutteellisia. Lisäksi polaarialueiden ympäristö on erityisen herkkä saastumiselle. Siksi laivojen aiheuttamien päästöjen ja merionnettomuuksien
ehkäisy on erityisen tärkeää. Ihmisten ja ympäristön turvallisuuden vuoksi polaarialueilla liikkuvien alusten tiukemmat turvallisuus- ja ympäristömääräykset sekä miehistön koulutusta ja pätevyyksiä koskevat säännökset ovat perusteltuja.

POLARCODE-hankkeen tavoitteena oli koota yhteen ja tuottaa Polaarikoodin toimeenpanossa tarvittavaa taustatietoa sekä antaa suosituksia erityisesti eri toteutusvaihtoehdoista liittyen alusten turvallisuus- ja ympäristömääräyksiin Suomessa. Hankkeessa selvitettiin miten Polaarikoodin edellyttämä miehistön pätevöitymiskoulutus tulisi järjestää Suomessa, missä polaarijääolosuhteissa suomalais-ruotsalaisen jääluokituksen mukaiset alukset voivat turvallisesti
liikkua ja miten rajaukset kirjataan aluksen polaariohjekirjaan (Polar Water Operations Manual), mikä on olemassa olevien painolastivesien käsittelymenetelmien ja laitteistojen toimivuus polaarioloissa sekä mitkä ovat käytettävissä olevat tekniset ja operatiiviset keinot rajoittaa alusten lyhytkestoisia kasvihuonepäästöjä, etenkin mustahiilipäästöjä.