Kokeilukulttuurista vauhtia sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseen

Rakenteellisista sote-uudistuksista toiminnan uudistumiseen ja teknologian hyödyntämiseen

Sote-uudistuksella tavoiteltavaa asiakaskeskeisyyttä ja parempaa kustannustehokkuutta ei saavuteta pelkällä rakenteiden uudistamisella. Muutokset on vietävä organisaatioiden ja yksilöiden toiminnan tasolle asti. Uusia palveluiden tuottamismalleja, sähköisten palvelujen käyttöä ja sote-palveluiden toiminnallista muutosta voidaan edistää ketterillä kokeiluilla.

Policy Brief-artikkelissaan kirjoittajat esittävät kokeilujen tukemiseksi kokeilukulttuurin mallin, jossa on kolme tasoa; kansallinen taso, organisaatiot sekä kansalaiset, ja esittävät eri tasoja koskevia suosituksia kokeilukulttuuriin siirtymiseksi. Kirjoittajat ovat analysoineet kirjallista aineistoa ja tehneet haastatteluja kaikilla kolmella tarkastelutasolla. Tutkimuksen lähestymistavat ovat kattaneet käyttäjätutkimuksen, terveysteknologian, organisaatioiden toiminnan ja johtamisen sekä palveluinnovaatiot.

Kokeilukulttuuri vaatii toimenpiteitä kaikilla kolmella tasolla. Kansallinen taso toimii tukipilarina ja hyvien ratkaisujen levittäjinä. Sen vastuulla on tarvittava lainsäädäntö, ohjeistus ja tekninen infrastruktuuri. Kokeilujen läpiviennistä vastaavat sote-organisaatiot, joissa palvelut tuotetaan. Avainasemassa ovat kansalaiset, joiden odotetaan ottavan aikaisempaa enemmän vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja osallistuvan aktiivisesti palvelujen kehittämiseen tähtääviin kokeiluihin.