Tekemällä oppii – kokeilukulttuurista vauhtia sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen

Selvitystyön perimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten ketterillä kokeiluilla voidaan edistää sähköisten palvelujen käyttöä, uusien palveluiden tuottamismalleja ja toiminnan muutosta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Selvitystyön toteutti VTT:n monitieteinen projektiryhmä ja se perustuu kirjalliseen taustamateriaaliin sekä asiantuntija- ja kansalaishaastatteluihin. ”Kokeilukulttuuri muuttuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa – sähköiset innovaatiot
hyötykäyttöön” -hanke ehdottaa ratkaisuksi kokeilukulttuuria, joka kokoaa eri osapuolet yhteisen asian äärelle sähköisten palveluiden kehittämisen eri vaiheissa.

Esitetyssä kokeilukulttuurin mallissa on kolme tasoa; kansallinen taso, organisaatiotaso sekä yksilötaso. Kokeilukulttuurin käyttöönotto edellyttää toimenpiteitä kaikilla kolmella tasolla. Kansallinen taso vastaa tarvittavasta lainsäädännöstä, ohjeistuksesta ja teknisestä infrastruktuurista. Sopiva kansallinen ohjaus ja tuki eivät rajoita kokeiluja vaan toimivat tukipilarina ja hyvien ratkaisujen levittäjinä. Kansallisen ohjauksen ja infrastruktuurin pohjalta varsinaiset palvelut toteutetaan ja tuotetaan SOTE-organisaatioissa, joiden henkilökunta on vastuussa kokeilujen läpiviennistä.

Uusien palvelujen käyttöönotossa ja kokeilujen onnistumisessa avainasemassa ovat kansalaiset, joilta edellytetään aikaisempaa merkittävämpää vastuunottoa omasta hyvinvoinnistaan ja siten myös aktiivista osallistumista palvelujen kehittämiseen mm. kokeiluihin osallistumalla.

Haastatteluiden pohjalta tunnistettiin useita kokeilukulttuuria edistäviä ja estäviä tekijöitä kaikilla kolmella eri tasolla. Kokeiluihin liitettyjä ominaisuuksia olivat muun muassa keveys ja ketteryys, vaikuttavuus ja innovatiivisuus. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitetään suosituksia kokeilukulttuuriin siirtymiseksi sosiaali- ja terveyspalveluissa.