Palvelusetelikokeilun arviointikehikko
Sosiaali- ja terveysministeriön käynnistämän palvelusetelikokeilun tavoitteena on löytää valinnanvapauden malli, joka on sekä taloudellisesti tarkoituksenmukainen että mahdollistaa asiakkaiden yhdenvertaisen hoitoon pääsyn. Lisäksi asiakkaiden osallistumisella palvelujen valintaan kannustetaan tuottajia kehittämään palvelujaan. Kokeiluun osallistuvat kunnat valittiin syksyllä 2016 ja kokeilut ovat käynnistyneet vuoden 2017 alussa. Palvelusetelikokeilu on osa hallituksen Palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihanketta.
Palvelusetelikokeilun arviointityön tukemista varten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut arviointikehikon, joka nostaa esiin kokeilun onnistumisen ja kokeilun tuottaman tiedon hyödynnettävyyden kannalta keskeisiä kysymyksiä. Toimivan arviointikehikon rakentaminen liittyy läheisesti koko kokeiluasetelman luomiseen. Kehikon muodostamisessa on pyritty huomioimaan kokeilualueiden erityispiirteet ja mahdollisuudet kerätä ja raportoida arvioinnin kannalta keskeistä tietoa.
Arvioinnin lähtökohtana on selvittää, toteutuvatko valinnanvapauden välttämättömät edellytykset: Ovatko asiakkaat tietoisia oikeudesta valita? Onko riittävästi vaihtoehtoisia palvelutuottajia? Onko asiakkailla saatavilla riittävästi vertailutietoa vaihtoehdoista? Seuraako raha sujuvasti asiakasta valitulle tuottajalle? Arviointityössä on tärkeää tarkastella myös mitkä ovat kokeilujen seurannaisvaikutukset järjestäjien, palvelutuotannon, talouden, henkilöstön ja asiakkaiden näkökulmasta.
Palvelusetelikokeilun arviointikehikko
03.05.2017- Raportti
- Valtioneuvoston kanslia
- Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 46/2017
- Sivumäärä: 30
- ISSN Web: 2342-6799
- ISBN Web: 978-952-287-413-9
Politiikka-analyysiyksikköSelvitys- ja tutkimustoiminta tutkimustutkimustoimintatutkimustoimintaterveydenhuoltososiaalihuoltoperusterveydenhuoltoterveydenhuolto