Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus – Osaamisperusteisuuden tila
Arvioinnin painopisteinä olivat ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus, joiden toteutumista tarkasteltiin koulutuksen järjestäjien johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien näkökulmasta. Arviointi kohdistui tutkintotavoitteiseen ammatilliseen koulutukseen (perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot) ja sen tavoitteena oli varmistaa osaltaan ammatillisen koulutuksen reformin painopisteitä koskevien valintojen osuvuus.
Osaamisperusteisuus ja työelämälähtöisyys ovat olleet ammatillisen koulutuksen lähtökohtina jo noin kahdenkymmenen vuoden ajan. Ammatillisen peruskoulutuksen viimeisimmässä tutkinnon uudistuksessa (voimaan 1.8.2015) osaamisperusteisuus nostettiin koko tutkintouudistuksessa keskeiseksi asiaksi.
Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus – Osaamisperusteisuuden tila
23.01.2018- Raportti
- Valtioneuvoston kanslia
- Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 85/2017
- Sivumäärä: 133
- ISSN Web: 2342-6799
- ISBN Web: 978-952-287-495-5
Selvitys- ja tutkimustoiminta Politiikka-analyysiyksikköSelvitys- ja tutkimustoiminta tutkimustutkimustoimintatutkimustoimintaammatillinen koulutusasiakaslähtöisyystehokkuus