Hallintamallit yhdessä tekemiseen - Yrityspalveluiden sähköisten järjestelmien käyttö ja kehittäminen

Maakuntauudistukseen liittyvässä muutoksessa kasvupalveluiden (julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden) järjestämis- ja tuottamisvastuu jakaantuu nykyistä useammalle toimijalle. Siten on erityisen tärkeää, että käytössä olevat digitaaliset järjestelmät mahdollistavat palvelun jatkuvuuden ja tietojen välittymisen yli organisaatiorajojen (valtio, maakunta, kunta ja yksityiset palveluntarjoajat). Tätä tukemaan tarvitaan hallintamalleja.

Tässä selvityksessä esitetään ehdotuksia kasvupalveluiden (yrityspalveluiden) sähköisten järjestelmien hallintamalleiksi. Lisäksi esitetään toimiviksi havaittuja käytäntöjä, joita on hyödynnetty hallintamallien laatimisessa, sekä käytännön esimerkkejä hallintamalleista sähköisten järjestelmien kehitys- ja ylläpitotehtävien järjestämiseksi.

Hallintamallin osa-alueet on kuvattu niin, että jatkossa muutkin digitaalisten palvelujen järjestämisestä vastaavat tahot voivat miettiä ja suunnitella omaan tilanteeseensa sopivan hallintamallin.

Lisäksi selvitys kuvaa käyttäjien odotuksia yrityspalveluiden järjestämisen tulevaisuudesta sekä esittää suosituksia liittyen yrityspalveluiden sähköisten järjestelmien kehittämisen ja ylläpidon hallintaan. Suositukset ovat luonteeltaan sellaisia, että ne soveltuvat laajemminkin hyödynnettäviksi sähköisten järjestelmien / palvelujen hallintaa suunniteltaessa - ei pelkästään yrityspalveluiden kontekstissa.