Liikenteen uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitejärjestelmän uudistaminen: RED III direktiivimuutoksen kansallinen toteutus ja vaikutusarviot
-
JulkaisijaValtioneuvoston kanslia
-
JulkaisukategoriaValtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
-
Julkaisu tiedostonaAvaa tiedosto PDF (1,7 Mt )
-
Julkaisu saatavilla31.8.2023
-
KirjoittajatSipilä, Esa; Lilja, Anna; Poikolainen, Henna; Ogata, Tomi; Kalliovalkama, Siiri
- Pysyvä osoite Valtioneuvoston julkaisuarkistossa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-011-0
RED III -direktiivimuutos aiheuttaa vain pieniä muutostarpeita Suomen nykyiseen jakeluvelvoitejärjestelmään. Merkittävimpiä muutoksia ovat RFNBO-polttoaineille asetettava vähimmäisosuusvelvoite sekä liikennesähkön liittäminen osaksi järjestelmää. Suomen ei tarvitse muuttaa nykyistä energiapohjaista velvoitetta KHK-intensiteetin vähennysvelvoitteeksi, koska tällä muutoksella ei nähdä suoria vaikutuksia liikenteen päästöihin. KHK-intensiteetin vähentämisvelvoitetta kuitenkin tukee mahdollisuus kehittää uusia keinoja liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseksi.
RED III -direktiivi velvoittaa jäsenmaita liittämään vähintään julkisten latausasemien kautta jaetun liikennesähkön osaksi jakeluvelvoitetta erillisen hyvitysjärjestelmän avulla. Työssä suositellaan lähdettävän liikkeelle vain julkisesta latauksesta, koska se ei aiheuta suuria taloudellisia vaikutuksia, mutta luo tarpeen järjestelmän uudistamiselle. Polttoaineiden hinnannousu sekä kustannusvaikutus kuluttajalle on suurimmillaan, kun koko uusiutuva liikennesähkö otetaan mukaan järjestelmään.