Digitaalisten palvelujen vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollossa

Selvityksen tavoitteena oli luoda ajantasainen kuva digipalvelujen vaikutuksista sosiaali- ja

terveydenhuollossa eri toimijoiden näkökulmista.

Digipalveluja hyödynnetään etenkin terveydenhuollossa, erityisesti avosairaanhoidossa

asiakaspolun eri vaiheissa. Myös kotihoidossa digipalveluita hyödynnetään runsaasti.

Muissa sosiaalihuollon palveluissa digipalveluja havaittiin vähemmän, erityisesti

vammais- ja hoivapalveluissa. Sosiaalihuollon digipalvelut ovat myös enemmän

pistemäisiä; sähköisiä hakemuksia ja lomakkeita.

Digipalvelujen käyttäjät ovat pääosin tyytyväisiä palveluihin. Asiakkaille kriittistä on

digipalvelujen saavutettavuus ja integraatio, etenkin jos henkilöllä on useita pitkäaikaisia

sairauksia, vammoja tai toiminnanvajausta.

Ammattilaisten kokemukset digipalveluista ovat osin positiivisia, mutta huolia työmäärän

lisääntymisestä esiintyy. Käyttöönotoissa tulisi tehdä enemmän työtä digipalvelujen

viimekätisten hyötyjen ja vaikutusten saavuttamiseksi.

Palvelujärjestelmän johto kokee, että digipalvelujen vaikutusten ja vaikuttavuuden

arviointia tulisi lisätä, mutta mittaaminen on haasteellista. Yksi ratkaisu on sitoa

mittaaminen voimakkaammin tavoitteisiin, mikä edellyttäisi selkeämpää tavoiteasetantaa.

Digipalvelujen vaikuttavuus ei juurikaan näy lainsäädännössä, ja lainsäädännössä on

useita kehittämistarpeita. Lain tulkinnat aiheuttavat haasteita digipalvelujen käytölle.