Liikenteen uusien teknologioiden ja palveluiden vaikutusmekanismit
Toteuttajat
Teknologian tutkimuskeskus VTT, Suomen ympäristökeskus SYKE
Rahoitussumma
199 500 €
Hankkeen perustiedot
Kesto: 3/2023–11/2024
Liikenteen teknologinen kehitys on edennyt viime vuosikymmenen aikana voimakkaasti. Liikennesektorilla on käynnissä parhaillaan samanaikaisesti kolme teknologiamurrosta: sähköistyminen, automatisoituminen ja palveluistuminen. Kattavaa tutkimustietoa uusien liikenteen teknologioiden ja palveluiden vaikutuksista henkilöliikenteeseen on kuitenkin suhteellisen niukasti. Olemassa olevat kuvaukset ja selvitykset vaikutuksista henkilöliikenteeseen ovat usein näkökulmaltaan kapeita tai vaikutusketjut pintapuolisia. Vaikutusten monitahoisuutta ja vaikutusmekanismien yksityiskohtia on kuvattu harvoin.
Sirpaleisesta ja joiltain osin myös niukasta tietoperustasta huolimatta, liikenteen uusilla teknologioilla ja palveluilla uskotaan olevan (merkittävää) potentiaalia valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (L12) kestävyys, saavutettavuus- ja tehokkuustavoitteiden sekä liikenteen kestävän kasvun ohjelman tavoitteiden saavuttamisessa. Todellisen potentiaalin selvittämiseksi on tärkeää saada lisätietoa siitä mihin henkilöliikennejärjestelmän elementteihin uudet teknologiat ja palvelut vaikuttavat, mitkä ovat vaikutusmekanismit ja miten teknologiat vaikuttavat liikenteen sekä alue- ja yhdyskuntarakenteen vuorovaikutussuhteisiin.
Liikennejärjestelmään tuodut uudet teknologiat ja palvelut vaikuttavat henkilöliikenteeseen useiden mekanismien kautta, useilla eri tavoilla. Tämän hankkeen tavoitteena oli tunnistaa keskeiset vaikutusmekanismit, joilla uudet teknologiat ja palvelut vaikuttavat henkilöliikenteeseen sekä alue- ja yhdyskuntarakenteeseen. Työ tuotti vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
- Mitkä ovat niitä liikenteen teknologioita ja liikkumispalveluita sekä niitä henkilöliikenteeseen vaikuttavia toimintaympäristön merkittäviä ja todennäköisiä muutoksia, joita työssä tulisi tutkia?
- Mikä on vaikutusmekanismi, jolla tutkittavat teknologiat ja palvelut voivat vaikuttaa henkilöliikennejärjestelmään?
- Miten tutkittavat teknologiat ja palvelut vaikuttavat alue- ja yhdyskuntarakenteeseen?
- Miten alue- ja yhdyskuntarakenne voi vaikuttaa tutkittavien teknologioiden ja palveluiden käyttöönottoon erilaisilla maaseutu- ja kaupunkialueilla?
- Millä teknologioilla ja palveluilla on eniten potentiaalia markkinaehtoiseen ja houkuttelevaan palvelumuotoiseen liikenteeseen?
- Mitä julkisen sektorin toimenpiteitä vaikuttavampien liikenneteknologioiden edistäminen edellyttää?
Hankkeen julkaisut:
- Raportti: Liikenteen uusien teknologioiden ja palveluiden vaikutusmekanismit : Liikennejärjestelmä sekä alue- ja yhdyskuntarakenne murroksessa (8.11.2024)
- Policy Brief: Ohjauskeinoja liikenteen automaatioon ja palveluistumiseen (8.11.2024)
- Policy Brief: Policies to guide the automation and servitisation of transport (8.11.2024)
- Tiedote: Tutkimus: Ohjauskeinoja liikenteen automaatioon ja palveluistumiseen (8.11.2024)
Tuotetun tiedon hyödyntäminen
Jo hankkeen aikana saatuja tuloksia pystyttiin hyödyntämään osana U-kirjeessä eduskunnalle koskien komission asetusehdotusta päästölaskennasta. Hankkeen tuloksia tullaan hyödyntämään logistiikan digitalisaation periaatepäätöksen päivityksessä. Tietoa hyödynnetään myös säädösten valmistelussa, vaikutustenarvioinnissa, ennakkovaikuttamisessa sekä myös askeleena tulevalle tutkimukselle.
Ota yhteyttä:
Erikoistutkija Esko Lehtonen, VTT, p. 040 158 9548, etunimi.sukunimi(at)vtt.fi