Hyppää sisältöön

Hyvät päätökset perustuvat tutkittuun tietoon

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta tuottaa tietoa päätöksenteon, tiedolla johtamisen ja toiminnan tueksi

Ajankohtaista

Sivut, joissa tagi kriisiviestintä .
  • puhelin kädessä
    1.9.2023|9:14

    Raportti: Sosiaalista mediaa tulee hyödyntää suunnitelmallisesti viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä

    Sosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää, että viranomaisten viestintäohjeissa on määriteltynä kanavakohtaisesti viestinnän tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit ja viestintävastuut. Somen hyödyntämiseen ja viranomaisten koulutukseen on myös resursoitava riittävästi. Myös tuen järjestäminen tulisi huomioida tilanteissa, joissa viranomaiset joutuvat maalittamisen tai muun häiritsevän toiminnan kohteeksi.

  • 25.8.2023|9:29

    Nopeammin, ymmärrettävämmin, luotettavammin:
    Sosiaalinen media viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä:

    Sosiaalisen median dynaamisuus ja nopeatempoisuus, viestijöiden kilpailu huomiosta ja vaikutusvallasta sekä teknologisen kehityksen mediaympäristöä muokkaava rooli vaikuttavat somen hyödyntämiseen kriisi- ja onnettomuusviestinnässä. Vaikka teknologiset ratkaisut saattavatkin yhtäältä ohjata väärän ja haitallisen informaation äärelle sekä ruokkia epäluottamusta viranomaisviestintää kohtaan, voidaan sosiaalista mediaa toisaalta myös hyödyntää viranomaisviestinnän saavutettavuuden ja vaikuttavuuden tehostamisessa.

  • 9.1.2023|10:06

    Katsaus: Sosiaalinen media tukee kriisi- ja onnettomuustilanteiden johtamista

    Yllättävät kriisi- ja häiriötilanteet näkyvät sosiaalisen median sisältöinä lähes reaaliajassa. Nopeatempoinen mediaympäristö luo epävarmuuksia ja informaatiotyhjiöitä, joiden täyttäminen edellyttää viranomaisilta aktiivista ja ennakoivaa viestintää. Näin todetaan 9. tammikuuta julkaistussa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan Policy Brief -katsauksessa.

Blogi: Tieto käyttöön!

Sivut, joissa tagi kriisiviestintä .
  • Sosiaalinen media haastaa viranomaisviestintää

    Alisa Puustinen Harri Jalonen Pirjo Jukarainen
    | 24.8.2022 | 11.25

    Sosiaalinen media mahdollistaa onnettomuus- ja kriisitilanteissa ketterän ja monisuuntaisen viestinnän, kansalaiskeskustelun ajantasaisen seurannan sekä tiedon yhteiskehittämisen. Riskinä puolestaan on, että some tarjoaa alustan väärän tiedon ja erilaisten huhujen levittämiselle, mikä puolestaan voi heikentää kansalaisten luottamusta viranomaisiin.

Tutustu myös

Sivut, joissa tagi kriisiviestintä .

Tieto käyttöön X-palvelussa