-
Raportti: Sosiaalista mediaa tulee hyödyntää suunnitelmallisesti viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä
Sosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää, että viranomaisten viestintäohjeissa on määriteltynä kanavakohtaisesti viestinnän tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit ja viestintävastuut. Somen hyödyntämiseen ja viranomaisten koulutukseen on myös resursoitava riittävästi. Myös tuen järjestäminen tulisi huomioida tilanteissa, joissa viranomaiset joutuvat maalittamisen tai muun häiritsevän toiminnan kohteeksi.
-
Katsaus: Sosiaalinen media tukee kriisi- ja onnettomuustilanteiden johtamista
Yllättävät kriisi- ja häiriötilanteet näkyvät sosiaalisen median sisältöinä lähes reaaliajassa. Nopeatempoinen mediaympäristö luo epävarmuuksia ja informaatiotyhjiöitä, joiden täyttäminen edellyttää viranomaisilta aktiivista ja ennakoivaa viestintää. Näin todetaan 9. tammikuuta julkaistussa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan Policy Brief -katsauksessa.