Hyppää sisältöön

Hyvät päätökset perustuvat tutkittuun tietoon

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta tuottaa tietoa päätöksenteon, tiedolla johtamisen ja toiminnan tueksi

Ajankohtaista

Sivut, joissa tagi sosiaalinen media .
  • puhelin kädessä
    1.9.2023|9:14

    Raportti: Sosiaalista mediaa tulee hyödyntää suunnitelmallisesti viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä

    Sosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää, että viranomaisten viestintäohjeissa on määriteltynä kanavakohtaisesti viestinnän tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit ja viestintävastuut. Somen hyödyntämiseen ja viranomaisten koulutukseen on myös resursoitava riittävästi. Myös tuen järjestäminen tulisi huomioida tilanteissa, joissa viranomaiset joutuvat maalittamisen tai muun häiritsevän toiminnan kohteeksi.

  • 25.8.2023|9:29

    Nopeammin, ymmärrettävämmin, luotettavammin:
    Sosiaalinen media viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässä:

    Sosiaalisen median dynaamisuus ja nopeatempoisuus, viestijöiden kilpailu huomiosta ja vaikutusvallasta sekä teknologisen kehityksen mediaympäristöä muokkaava rooli vaikuttavat somen hyödyntämiseen kriisi- ja onnettomuusviestinnässä. Vaikka teknologiset ratkaisut saattavatkin yhtäältä ohjata väärän ja haitallisen informaation äärelle sekä ruokkia epäluottamusta viranomaisviestintää kohtaan, voidaan sosiaalista mediaa toisaalta myös hyödyntää viranomaisviestinnän saavutettavuuden ja vaikuttavuuden tehostamisessa.

  • 9.1.2023|10:06

    Katsaus: Sosiaalinen media tukee kriisi- ja onnettomuustilanteiden johtamista

    Yllättävät kriisi- ja häiriötilanteet näkyvät sosiaalisen median sisältöinä lähes reaaliajassa. Nopeatempoinen mediaympäristö luo epävarmuuksia ja informaatiotyhjiöitä, joiden täyttäminen edellyttää viranomaisilta aktiivista ja ennakoivaa viestintää. Näin todetaan 9. tammikuuta julkaistussa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan Policy Brief -katsauksessa.

Blogi: Tieto käyttöön!

Sivut, joissa tagi sosiaalinen media .
  • Sosiaalisessa mediassa sananvapauden turvaaminen on yhteinen tehtävä

    Aino Harinen Aino Rantamäki Harri Jalonen
    | 24.8.2023 | 10.52

    Sosiaalinen media on viestintäympäristö, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden toimia sisällöntuottajana. Samalla se avaa tilaisuuksia häirinnälle, vihapuheelle ja maalittamiselle, jonka kohteena ovat myös viranomaiset. Maalittaminen ja muu epäasiallinen viestintä ovat osa informaatiovaikuttamista, jonka yhtenä tavoitteena on heikentää sananvapautta ja luottamusta viranomaisiin. Yhteinen informaatiopuolustus edellyttää tahtoa, taitoja ja aktiivista otetta.

  • Somevaikuttajista kumppani viranomaisten kriisiviestintään?

    Aino Harinen Aino Rantamäki Pirjo Jukarainen Tuire Salmi-Hiltunen
    | 17.8.2023 | 9.25

    Sosiaalinen media on viranomaisille jo muutakin kuin operatiivisen toiminnan ympäristö. Some on myös väline, jonka avulla viranomaiset voivat edistää myönteistä mielikuvaa ja luottamusta. Voisivatko somevaikuttajat tukea viranomaisia normaalitilanteiden viestinnän lisäksi myös kriisitilanteissa?

  • Malinformaatioon vastataan tehokkaimmin sen omassa elinympäristössä

    Aino Harinen Aino Rantamäki Alisa Puustinen
    | 31.3.2023 | 10.58

    Muuttunut mediaympäristö on nopeuttanut tiedon välittymistä eri kanavissa jopa maailmanlaajuisesti. Samalla eri toimijoiden moniääniset viestit kilpailevat vastaanottajien huomiosta. Muuttuva toimintaympäristö edellyttää viranomaisilta viestintään ja ennakointiin liittyvää osaamista, verkostojen ennakoivaa rakentamista sekä sosiaalisen median ottamista osaksi viestinnän käytäntöjä.

Tutustu myös

Sivut, joissa tagi sosiaalinen media .

Tieto käyttöön X-palvelussa