Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen
Toteuttajat
Ramboll Finland Oy, Merit Economics, Jyväskylän yliopisto
Rahoitussumma
161 200 €
Hankkeen perustiedot
Kesto: 2/2021–4/2022
Liikenneväylien kehittämisinvestointeihin kohdistuu usein odotuksia työllisyyden ylläpitämisestä ja lisäämisestä. Liikenneinvestointien rakentamisaikaisten työllisyysvaikutusten arviointiin on ollut selkeitä menetelmiä, tilastoista johdetuista työllisyyskertoimista yleisen tasapainon malleihin. Laskennallisia arvioita liikenneinvestointien vaatimasta työpanoksesta on mielellään käytetty hankkeen perusteluviestinnässä investoinnin hyötynä vailla kritiikkiä esimerkiksi syrjäytymisvaikutuksista. Elvytyksen vaikutuksista on nyt käytettävissä tutkimustietoa ja suhdanneperusteinen infrastruktuurin rakentaminen on ajankohtainen kysymys jälleen koronapandemian hidastaneen talouskasvun elvyttämiseksi.
Liikenteen hallinnonalalla onkin tarve tutkimustietoon pohjautuvalle menetelmälle rakentamisaikaisten työllisyysvaikutusten systemaattiseen arviointiin. Tämä tutkimushanke rajattiin tarkastelemaan lyhyen aikavälin nettotyöllisyysvaikutuksia ottaen huomioon talouden ja rakentamisen toimialan suhdannetilanteet, erilaisten liikennehankkeiden ominaisuudet ja syrjäyttämisvaikutukset.
Hankkeen päätavoitteena oli määritellä tutkimustietoon perustuva teoreettinen ja menetelmällinen viitekehys liikenneinfrastruktuuri-investointien rakentamisaikaisten työllisyysvaikutusten arviointiin.
Hankkeen julkaisut:
- Raportti: Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen (8.4.2022)
- Policy Brief: Liikenneväylien rakentaminen työllistää, mutta ei lisää työllisyyttä (8.4.2022)
- Tiedote: Tutkimuksesta suosituksia liikenneinfrastruktuurin rakentamisaikaisten työllisyysvaikutusten arviointiin (8.4.2022)
Ota yhteyttä:
asiantuntija Heikki Savikko, Ramboll Finland Oy, p. 040 124 1194, etunimi.sukunimi(at)ramboll.fi