Eurooppalaisten hallintojärjestelmien muutos on monimuotoista
Toimeenpanotutkimuksella voi olla merkitystä muutoksen mahdollistajana. Vaikka tutkimus ei voisikaan tarjota pitävää näyttöä, niin erilaisten...
Miksi tarvitaan osallistavaa sosiaaliturvaa?
Keskustelu pitkäaikaistyöttömyydestä muistuttaa takavuosien sukkamainosta, jossa kaksi bullterrieriä kiskoo sukkaa raivokkaasti eri suuntiin. Työvoiman...
Yhteisöllisyys – yleislääke modernin kaupunkielämän ongelmiin?
Asumisyhteisössä, niin kuin ihmisyhteisöissä yleensä, on tärkeää kysyä miten asioista päätetään ja saavatko kaikki äänensä kuuluviin. Yhteisö ei myöskään...
Lyhyitä lausuntoaikoja, ”hihasta vedettyjä” vaikutusarvioita
Monen lainvalmistelua tekevän virkamiehen mielestä valmistelun aikataulut ovat usein liian tiukkoja ja valmisteluun ei ole varattu ministeriöissä riittävästi...
Voiko ympäristölupamenettely sujua Suomessa?
”Sujuva ympäristölupamenettely on useiden tekijöiden summa. Tekijät, hankkeet, ympäristö ja ratkaisut vaihtelevat, mutta ainakin menettelyn pitäisi sujua”,...
Ilmakehä-, meri- ja avaruustieteellisellä yhteistyöllä kohti turvallisempaa ja kestävämpää toimintaa Arktisella alueella
Syyskuussa keskusteltiin NordArc-seminaarissa arktisen alueen kehittämisestä yhteispohjoismaisin voimin. Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski...
Arktisen alueen tulevaisuus – ja kuinka kaikki on epävarmaa
Epävarmuus tulevaisuudesta vaikuttaa toimintaan ja päätöksentekoon jatkuvasti, eikä päätöksien tekeminen epävarmuudessa ole sinänsä mikään uusi asia. Tällä...
Vammaisten henkilöiden yrittäjyysmahdollisuuksissa vielä parannettavaa
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksista tehty yleissopimus tuli voimaan Suomessa 10.6.2016. Yleissopimuksen 27 artiklassa on osapuolten sopimus työn ja...
Tekemällä oppii – kokeilukulttuuri vauhdittamaan uusien sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kehitystä
Digitaalisuuden hyödyntämisessä sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteiden ratkaisuun on vielä paljon tehtävää. Kokeilukulttuuri muuttuvassa sosiaali- ja...
Kansalaisaloitteiden allekirjoittajamäärässä ei näytä olevan suurta tarkistamisen tarvetta
Eduskunnan tehtävä on kuitenkin sen vaikeudesta huolimatta käydä kansalaiasaloitteista keskustelua, jossa punnitaan aloitteiden perusteita, niiden...